Tízezreket spórolhatnának a magyar autósok, ha ezt tudnák

Sok autós nemhogy tavasszal, még nyáron is téli gumit használ. Legtöbbjük túl drágának találja lecserélni a téli gumikat, pedig a jó időben téli gumival járni nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű többet fogyaszt. Ráadásul az autó zajosabb, valamint hosszabb fékút alatt áll meg, továbbá nedves időben kevésbé irányítható, sőt az abroncs is gyorsabban kopik.

Azzal már tisztában vannak az autósok, hogy télen - pontosabban 7°C alatt - le kell cserélni a nyári abroncsokat, de sokaknak gondot okoz a téli gumiról nyárira váltás. Tévhit azonban azt gondolni, hogy tavasszal, nyáron téli gumival járni kifizetődőbb, mert a téli viszonyokhoz kifejlesztett abroncs nyáron sokkal jobban kopik.
gumiautotelinyari.jpg
Egy nem túl sportosan vezető, évente körülbelül 10 000 kilométert autózó átlag autósnak körülbelül 4 évente kellene lecserélnie elkopott abroncsait. Ez az autós egy vagy két abroncsot is tudna vásárolni abból az összegből, amennyit a nem évszaknak megfelelő gumival járva pluszban költ benzinre. Sok múlik a keréknyomáson is: ha az előírtnál kisebb a nyomás, akkor jobban felmelegszik az abroncs és gyorsabban elkopik, ezért célszerű kéthetente, de legalább havonta mindenképp ellenőrizni.

Ezért nem érdemes tavasszal/nyáron is téli gumival autózni:

  • Nem megfelelő abroncshasználattal hosszabb a fékút: Ami a fékút hosszát illeti, száraz úton, például 20°C hőmérsékleten az autó fékútja 100 km/h sebességről téli abroncsokkal történő fékezés során körülbelül 6 méterrel hosszabb, mint abban az esetben, ha nyári abroncsok vannak az autón, ami azt is jelenti, hogy azon a helyen, ahol az autó nyári gumiabroncsokkal már teljesen leállt volna, az autó téli abroncsokkal még mindig 37 km/h sebességgel halad.

  • Magasabb a zajszint is téli gumival: A téli gumiabroncsra nagyszámú mikro lamella kerül, amelyek téli körülmények között segítik az autó közlekedését a havas és jeges utakon. A lamelláknak köszönhetően a téli gumiabroncs több tapadó éllel rendelkezik, mint a nyári gumiabroncs, ez elsősorban a tapadásban és a téli körülmények közötti fékezés során nyilvánul meg. A téli gumiabroncs emellett lágyabb keverékből készül, mint a nyári gumiabroncs. A nyári időszakban azonban ezek egyáltalán nem szükségesek, sőt, nagyobb menetzajt okoznak.

  • Nyáron téli gumi használattal nagyobb a gépkocsi fogyasztása: Ahhoz, hogy az autó elérje a lehető legkisebb fogyasztást, nem csupán megfelelően kell felfújni a gumiabroncsokat, hanem anyaguk keverékének és futófelületük mintázatának is meg kell felelnie az adott évszaknak. A téli gumiabroncs anyagához ugyanis olyan összetételű keveréket használnak, ami 7°C alatti hőmérsékleten nyújt optimális teljesítményt, a téli keverék tehát lágyabb, mint a nyári gumiabroncs anyaga. A gumiabroncs futófelületének mintázata a zajon kívül egyúttal az autó fogyasztását is befolyásolja. A téli gumiabroncs nagyobb számban kialakított tapadó élei növelik a gördülési ellenállását, ezáltal hátrányosan befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást.

  • Nedves felületen kevésbé irányítható a téli abroncs: A nyári gumiabroncsnak nem kell megbirkóznia a hóval és a jéggel, ezért futófelületének mintázatát kifejezetten csak száraz vagy nedves utakra tervezték. A nyári gumiabroncs speciális mély barázdáinak célja, hogy jobban elvezessék a vizet. Ennek köszönhetően kisebb a valószínűsége az aquaplaning előfordulásának, tehát kevésbé valószínű, hogy a futófelület nem tudja elvezetni a vizet és az így keletkezett vízfilm rétegen csússzon az autó, vagyis összességében így jobban irányítható.

  • A téli abroncs nyáron gyorsabban elhasználódik: A téli gumiabroncs a lágyabb keverék miatt 7°C feletti hőmérsékleten gyorsabban kopik, míg a nyári keveréket éppen ezekhez a körülményekhez fejlesztették ki.